Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.

  • Bra att veta

  • Hur är er vattenkvalitet?

    Vi på Medley älskar att bada. Det har vi gjort i många år. Därför är rent vatten i våra bassänger en hygienfaktor, i dubbel bemärkelse. Rent vatten är en absolut självklarhet för oss och vi jobbar ständigt för att hålla vad vi lovar:

    • Vattnets kvalitet kontrolleras minst en gång per dag.
    • Tillsyn av själva reningsanläggningen sker dagligen.
    • Alla våra kontroller följer detaljerade checklistor och protokollförs.
    • Doseringen av klor eller andra desinfektionsmedel följs kontinuerligt.
    • Vi följer noggrannt Socialstyrelsens anvisningar för vattenrening.
    • Samverkan sker med ansvariga för miljö- och hälsoskydd i kommunen.
    • Vi har tydliga handlingsplaner för om vi skulle upptäcka någon förorening.
    • Eventuella avvikelser i vattenkvaliteten anmäls alltid till kommunen.

    Vi gör vår vattenrening med minsta möjliga tillsats av kemikalier, dels för att minska den allmänna miljöpåverkan, dels för att göra själva badet ännu skönare. När det finns miljövänliga alternativ för vattenrening och städning, använder vi alltid dem.

    Du kan faktiskt också hjälpa till att hålla Medleyvattnet fräscht. Tänk på att duscha och tvätta dig ordentligt innan du badar. Glöm inte heller att ta av dig underkläderna. Tack för hjälpen. Vi ses i poolen.

  • Vad har ni för åldersgränser?

    • Barn under 12 år måste, oavsett simkunnighet, alltid ha sällskap av ombytt, simkunnig betalande vuxen.
    • Alla icke simkunniga över 12 år ska medföljas av ansvarig simkunnig betalande vuxen.
    • Barn 0-6 år ska aldrig lämnas längre bort än en armlängds avstånd.  
    • Målsman är ansvarig för personer under 18 år och ska se till att badbesöket sker säkert och tryggt.
    • Grupper om minst fem personer under 18 år ska alltid medföljas av ansvarig vuxen.
    • Alla besök sker på eget ansvar.
    • Du ska fylla minst 14 i år för att vara med på vår gruppträning.  
    • Du ska fylla minst 16 i år för träna i gymmet.   
    • Du ska vara minst 18 år för att sola i våra solarier på anläggningar där dessa finns.
  • Hur låser jag mitt skåp?

    Skåpen i omklädningsrummet låser du med ett hänglås. Ta med ett hemifrån eller köp i receptionen. Låsta skåp öppnas varje kväll.

  • Får jag ha med mig egen matsäck?

    Det är inte tillåtet att äta medhavd mat i våra kaféer eller i anslutning till bassängerna. Lokala avvikelser kan förekomma, fråga din anläggning vad som gäller.

  • Får jag ta med mig barnvagnen in i simhallen?

    Barnvagnar lämnas i entrén/receptionen i mån av plats. Du kan inte ta med barnvagn in i anläggningen.

  • FaR

  • Vad är FaR®?

    FaR® står för Fysisk aktivitet på recept och är en ordination för fysisk aktivitet som föreskrivs av hälso- och sjukvårdspersonal. Rörelse påverkar hälsan positivt på många olika sätt och effekt får man oavsett ålder eller träningsvana. 

  • Hur och var kan man använda FaR®?

    Vi har FaR®-utbildad personal på de flesta av våra center och erbjuder på vissa ställen särskilda grupper för FaR®-kunder. Vi har många träningsformer som kan vara passande alltifrån gym till gruppträning och vattenträning. Som medlem får du förstås utnyttja våra varma bassänger och bastun vid dina besök också.

  • Priser FaR®

    Det är upp till varje friskvårdsarrangör och träningsföretag att själva sätta sina priser. Det finns alltså ingen subvention från försäkringskassa, landsting eller motsvarande. På Medley erbjuder vi för personer med FaR®:

    599 kr för klippkort 10 gånger (giltighetstid 12 månader)

    20% rabatt* på våra träningsmedlemskap. Rabatten gäller de första 12 månaderna, sen kan du förnya med ett nytt recept/intyg

    * Rabatten kan inte kombineras med andra rabatter.

  • Fotografering och filmning

  • Får jag fotografera och filma på era center?

    I alla Medleys anläggningar gäller fotoförbud i omklädningsrum, bastu och duschrum. Däremot har vi i dagsläget inget explicit förbud mot att fotografera sina egna barn eller vänner på gymmet eller i bassängområdena. Vi tycker exempelvis att det, så länge man inte fotar eller filmar andra besökare, ska vara ok att exempelvis fota sitt eget barn vid simskoleavslutning, första dyket från startpallen eller vid rutschbaneåket. Vi tycker också att det ska vara ok för en tränare eller instruktör att i tekniksyfte filma sina adepter i vattnet eller när de gör övningar på gymmet. Eller för kompisgänget som precis kört ett riktigt bra gruppträningspass, att ha en möjlighet att föreviga det efteråt.

    Samtidigt är simhallen ett integritetskänsligt område och skulle man som besökare uppleva sig osäker på vad en medbesökare egentligen dokumenterar, så rekommenderar vi att ta upp det med personal som får prata med vederbörande och be denne sluta filma/fota. I dagsläget upplever vi inte generellt att detta förhållningssätt innebär ett problem, men skulle så bli fallet är vi öppna för att förändra vår policy.

  • Friskvårdsbidrag

  • Jag har friskvårdskuponger, kan jag använda dem som betalning för mitt medlemskap?

    Vi tar emot friskvårdskuponger som betalning för ditt medlemskap. Vi är även kopplade till MinFriskvård & Actiway. Om du betalar via autogiro så kan du lämna in kupongerna på din Medley anläggning. Vi använder då kupongerna som betalning i första hand och fortsätter sedan att dra via autogiro som vanligt när summan för kupongerna är slut. Om du väljer att köpa ett årskort kontant så går det bra att betala resterande summan utöver friskvårdscheckarna kontant eller med betalkort.

  • Jag får ersättning från min arbetsgivare för friskvård, hur gör jag för att få ett kvitto på mina betalningar?

    Du skriver själv ut ditt betalningsintyg på Mina sidor. Logga in på www.medley.se
    På mina sidor går man in på Medlemskap/kort och väljer det kort man vill ha betalintyg för, antingen hela perioden eller för en vald period Vi rekommenderar att du väljer period ex 2016-01-01 - 2016-12-31 (framförallt om du varit kund hos oss länge)För att skriva ut tryck Ctrl+P
    Saknar du lösenord?
    Fyll i din e-post adress via denna länk: Glömt lösenord
    Önskar du ändra eller lägga till din e-postadress?
    Du behöver ha ditt inpasseringskort tillgängligt : Lägg till eller ändra e-postadress
  • Gruppträning

  • När släpps platserna till gruppträningspassen?

    Platserna släpps kl 12.00, 3 dagar innan passet äger rum. Det går att boka fram till 10 minuter innan passet startar.

  • Om jag måste avboka ett pass?

    Kom ihåg att vid förhinder avboka dig senast två timmar innan passet startar!

    Avbokning gör ni enklast via Medley appen eller om ni loggar in på vår hemsida och går in under Mina bokningar.

  • Om ett pass är fullbokat

    Du kan boka dig på reservplats och hamnar då på en väntelista. Vid avbokningar fylls passet på - i turordning - med reserver från väntelistan. Du får automatiskt mail och sms när du fått en plats (senast en timme innan passet börjar). Platserna från väntelistan fylls på fram till två timmar innan passet börjar. Reservlistan nollställs två timmar innan passet börjar. Därefter hänvisar vi till dropin-platser. Du bevakar själv om du har fått plats eller ej (besked skickas till dig via sms och mail).

  • Hur många pass kan jag boka?

    Du kan via hemsidan maximalt ha två bekräftade bokningar per dag. Utöver det kan du boka två reservplatser. Tänk på att du inte kan ha två bekräftade bokningar om du vill få en reservplats, då behöver du boka av ett pass. Du kan inte boka plats på två pass som överlappar varandra.

  • När måste jag hämta passbiljetten?

    Bokade biljetter hämtas ut senast 10 minuter innan passet börjar. Därefter släpps de som lediga platser till drop in. Tänk på att det kan vara kö och att du måste hinna dra ditt kort (eller i Sollentuna blippa ditt chiparmband) för att få din passbiljett.

  • Om jag missar ett eller flera gruppträningspass?

    Om du missar att avboka ditt pass vid tre tillfällen spärras du för bokning och hänvisas till drop in-platser. Du kan lösa spärren i receptionen för 100 kr, annars ligger den kvar i 10 dagar. Du får mail varje gång du missar att avboka ett pass. Anledningen till att vi skickar ut mail med avbokningspåminnelse är att undvika platsbokningar som inte utnyttjas. På så sätt ökar vi tillgängligheten för dem som verkligen vill gå på passet.

  • Inloggning

  • Vad är min personliga inloggning?

    Inloggningen baseras på din e-postadress samt ett lösenord. För att få ett lösenord går du in på www.medley.se - välj logga in - välj “jag saknar lösenord”. För att få ett nytt lösenord krävs det att du har din e-post adress registrerad hos oss. När du har loggat in kan du ändra dina inloggningsuppgifter under Mitt konto --> Min profil.

  • Hur ändrar jag eller lägger till min e-postadress?

    Att ändra e-postadress gör man inne på Mitt konto --> Kontoinställningar.

  • Jag har bytt adress. Vad gör jag?

    Du kan ändra dina adressuppgifter inne på Mitt konto --> Kontoinställningar.

  • Kursbokning

  • Hur bokar jag en kurs?

    Du behöver vara inloggad för att genomföra en kurs- eller aktivitetsbokning. Är du kund hos oss sedan tidigare är ditt användarnamn din e-postadress. Annars kan du enkelt skapa ett konto genom att ange din e-postadress i bokningsflödet. Då skickar vi en länk till den e-postadress du anger så att du kan välja ett lösenord. Observera att länken vi skickar dig endast gäller i 30 minuter. Gå vidare till betalningen. När bokningen och betalningen är genomförd får du en bekräftelse/kvitto till din e-postadress. Obs! Om du avbryter betalningen kan du inte gå tillbaka och betala den bokningen. Den bokningen kommer automatiskt att avbokas efter 60 minuter. Gör ett nytt försök att boka och betala.

    Läs gärna våra köpvillkor.

  • Kan jag avboka en kurs?

    Du har 14 dagars ångerrätt enligt Distansköpslagen. Bokningen är bindande. Avbokning skall göras skriftligt, helst via e-post till kundservice@medley.seUteblir du ifrån eller avbryter din kurs/aktivitet sker ingen återbetalning. Om en kurs/aktivitet blir inställd återbetalar vi naturligtvis hela avgiften.

    Läs gärna våra köpvillkor.

  • Kan jag betala via faktura?

    Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. Fakturan överlåtes till Svea Ekonomi AB. Privatpersoner behöver vara registrerade i folkbokföringsregistret och vara över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar och i samband med köp sker en automatisk kreditupplysning för alla köp. Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr samt dröjsmålsränta 2% per månad. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Fakturan skickas via mail natten efter bokningen är genomförd. Har du inte fått din faktura hänvisar vi till Svea Ekonomi: 08-514 931 13. 

    Vi reserverar oss för rätten att ställa in kurser/aktiviteter.

  • Kvarglömt

  • Kvarglömda saker?

    Kvarglömda saker sparas på anläggningen i en vecka.

  • Medlemskap

  • Vilket datum dras avgiften via autogiro?

    Vi försöker alltid debitera första gången den 28:e varje månad om det inte infaller på en helgdag. Därefter gör vi ytterligare tre försök de nästkommande tre vardagarna. Dessa datum kan vi inte ändra.

  • Vad händer om jag inte har pengar på mitt konto?

    Om täckning saknas kommer vår samarbetspartner att skicka ut en påminnelse. Då tillkommer en påminnelseavgift enligt lagstadgad avgift. Om betalning inte är registrerat hos oss tillhandadatumet skickas ärendet vidare till inkasso. Vid frågor angående påminnelser eller inkasso vänder du dig till Kredithanterarna på tel 010-195 96 60.

  • Jag vill registrera ett nytt bankkontonummer, hur gör jag?

    Du kan lämna in uppgifterna på din Medley anläggning. Du kan även maila kundservice@medley.se ditt nya kontonummer. Om det är en annan person eller ett företag som ska ta över dina betalningar behöver du ta med dig en fullmakt från personen/firmatecknaren till träningscentret.

  • Hur säger jag upp mitt medlemskap?

    Du kan antingen komma in till oss på anläggningen eller maila till oss kundservice@medley.se (ange ditt kund- eller personnummer). Det är alltid en månads uppsägningstid (nytt villkor 1 oktober 2017, tidigare uppsägningstid var två månader), även om du "passerat" din bindningstid (normalt tolv månader, se ditt avtal). Utebliven betalning/makulerat autogiromedgivande räknas inte som en uppsägning.

  • Vad är bindningstid och vad är uppsägningstid?

    Vi tillämpar normalt tolv månaders bindningstid. Det betyder att du förbinder dig att betala för tolv månaders medlemskap. Du har alltid en månads uppsägningstid (nytt villkor 1 oktober 2017, tidigare uppsägningstid var två månader) efter bindningstidens slut. 

    Vi har även Flex medlemskap, det är endast uppsägningstid en månad.

  • Jag har blivit medlem men har ångrat mig och vill inte ha kvar medlemskapet. Hur gör jag?

    Du har en en veckas ångerätt från den dag du köper medlemskapet under vilken du kan prova att träna hos oss. Om du inte är nöjd kommer du in till ett av våra träningscenter eller mailar kundservice@medley.se och säger upp ditt medlemskap skriftligen. Medley behåller avgiften du betalade vid tecknandet av medlemskapet , motsvarande 1-1,5 månad från den dag du säger upp ditt medlemskap (gäller medlemskap med betalning via autogiro). Har du betalt ett årskort återbetalas 11 månader av totalsumman.

  • När och hur kan jag frysa mitt medlemskap?

    På Medley kan du frysa sitt medlemskap kostnadsfritt mot uppvisande av intyg. Giltiga anledningar är sjukdom, graviditet, militärtjänstgöring, arbete/studier på ort eller i land där Medley inte finns etablerat. frysning av medlemskap kan ske mellan minst 30 dagar och längst med 180 dagar (medlemskapets bindningstid förlängs med samma antal månader som frysningen avser).

  • Jag har tappat mitt medlemskort, hur får jag ett nytt?

    Kom in till ett av våra träningscenter så får du ett nytt medlemskort. Vi tar ut en avgift på 30 kr det nya kortet.

  • Personlig träning

  • Hur kommer jag igång med min träning?

    Kontakta din Medleycenter för ett personligt möte med en av våra personliga tränare. Tillsammans går ni igenom dina behov och mål med träningen för att sedan lägga upp en effektiv träningsplanering som hjälper dig nå dina mål. Du kan även välja att anlita en av våra personliga tränare som är med dig under hela träningspasset. Medley erbjuder personlig träning på utvalda anläggningar i Sverige.

  • Teknisk information

  • Vilken version måste man ha på sin iPhone för att man ska kunna ladda ner Medley appen?

    Appen kräver iOS 6.0 eller senare. Kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch. Läs mer här.

  • Vilken version måste man ha på sin androidtelefon för att man ska kunna ladda ner Medley appen?

    Appen stödjer 2.1 och senare. Läs mer här.

  • Villkor

  • Var kan jag ta del av köpvillkor, sekretesspolicy och liknande?

Ta gärna del av viktig information innan ditt besök. Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta gärna vår kundservice.