Varva upp när du blir äldre

Den gamla sanningen om att man ska ta det lugnt när man blir äldre, den kunde inte vara mer fel. Som senior är det ännu viktigare att röra på sig. Det menar Ulrika Jerräng, träningsinstruktör samt friskvårds- och träningsansvarig på Medley i Nyköping och Oxelösund.

Ulrika Jerräng har lång erfarenhet av att hjälpa äldre med träning och hälsa och vittnar om att det blivit väldigt populärt bland seniorer att träna på gym och simma de senaste åren. Medley har speciellt anpassad seniorträning på land och i vatten, både enskilt och i grupp. De som tränar hos Ulrika är i varierande åldrar och med olika erfarenheter i bagaget. Vissa har tränat sedan de var unga, medan andra nyss funnit glädjen i att röra på sig.

Styrketräning viktigt för seniorer

Många håller igång regelbundet med promenader, men det stannar ofta där. Att träning och framförallt styrketräning bara är för yngre människor och att man inte kan eller behöver bygga upp sina muskler när man blir äldre, det är en fördom som många fortfarande har.

– Ska du bara träna en sak som senior så är styrkan i benen viktigast. Förlorar du den kraften så blir det svårt att ta sig ut på promenader och du kanske får problem att resa dig ur sängen, säger Ulrika.

­– Vid styrketräning överlag behöver man nödvändigtvis inte ta sig till gymmet, kroppen bryr sig inte om du lyfter hantlar eller pet-flaskor fyllda med vatten, fortsätter Ulrika.

Cirkelträning är populärt

Vill man inte träna på egen hand eller är osäker på vilka övningar som passar en bäst så rekommenderar Ulrika cirkelträning i grupp. Det och många andra pass finns i anpassade varianter för dig som är 60+ och 80+.

– Seniorer är långt ifrån en homogen grupp och det finns mycket skillnader i vad man vill och klarar av. Men de pass vi har som riktar sig till seniorer har ofta ett fokus mot att bygga upp det som förändras med kroppen. Till exempel genom övningar som förbättrar balansen och reaktionsförmågan och att få en styrka man har nytta av i vardagen. Seniorpassen har generellt lite längre uppvärmning och inte så snabba byten mellan övningarna. Vi försöker också skapa en avslappnad och avstressande miljö. Vi spelar annan musik och med en lägre volym än annars. För många är det här ett tillfälle att träffa bekanta och socialisera och det vill vi främja, säger Ulrika.

Träning som gör skillnad i vardagen

Att det är viktigt att ha mål med sin träning hör vi ofta, det gäller även för seniorer som vill hålla igång.
– Det är inte ett måste att ha ett specifikt mål med sin träning. Men ta reda på varför du tränar, då blir det enklare att påminna dig själv om det när det känns lite motigt. Det kan vara att du ska springa ett lopp, men även att du vill kunna ha kvar båten eller orka leka med barnbarnen. Då kan du också hitta den träningsform som matchar ditt behov, säger Ulrika och fortsätter:

– När jag föreläser och pratar om träning så brukar jag fråga vilka som förr kunde nå sina tår när de satt med raka ben. Det kunde de flesta tidigare men inte längre, och det beror främst på att de inte gjort det på väldigt länge, förmågor vi inte underhåller har en tendens att försvinna. När de tränat ett tag märker de flesta stor skillnad i rörlighet och livskvalité, de sover bättre och trivs med tillvaron.

Ulrika Jerräng
Ulrika Jerräng