Träna på stranden – roliga övningar för hela familjen

Svårt att få till träningen under sommaren? Rädd att hela familjen blir sittande på stranden och scrollar mobilflödet? Här tipsar Frida Wennström, ansvarig för träning och hälsa på Lögarängsbadet i Västerås, om sex stycken övningar man kan göra på stranden och som är roliga och utmanande för hela familjen.

Vår PT Saara har tidigare tipsat om hur du ska tänka för att generellt få till träningen under sommaren (https://www.medley.se/tips-tricks/sex-tips-for-att-halla-igang-traningen-i-sommar).

 Under sommaren tar många ett uppehåll från sin träning, inget konstigt med det, det känns kanske inte så lockande att gå till gymmet när vädret visar sig från sin bästa sida. Men det kan vara en dålig idé att hålla upp med träningen under hela sommaren. Det är viktigt att kroppen får vila men det är svårt att komma igång efter ett långt uppehåll och risken är större att skada sig.

– Det är bra att alltid vara aktiv i någon form, och det är dumt att ta ett totalt uppehåll från träningen under en längre tid. Speciellt på sommaren då det ofta kan vara enklare att träna utomhus och dra nytta av de långa ljusa dagarna och vår fina natur, säger Frida.

Att träna med familjen är också ett sätt att kunna umgås alla tillsammans.

– Stranden, parken eller trädgården är mer än en plats för att sola och slappa. De kan även fungera perfekt som träningsyta. Det är bara att ta med sig en fotboll, volleyboll eller strandtennis och köra. Simtävling ute är en annan kul träning, låt fantasin skena. Och tänk på att det ska vara roligt för alla, säger Frida.

Beachtennis och strandfotboll i all ära, men när man tröttnat på det och vill få igång ännu fler delar av kroppen kan dessa övningar att göra tillsammans vara riktigt bra.
– Det är inget problem att träna tillsammans som familj även om det skiljer i ålder och styrka.

Övningarna jag tagit fram är anpassade för att alla ska kunna klara dem och du använder bara din egen kroppsvikt så risken för skador är dessutom minimal, säger Frida.

Jägarvila

Sätt er två och två i 90 graders position rygg mot rygg med din partner.

Håll kvar sittandes så länge ni orkar eller bestäm innan vilken tid ni ska sitta.

Aktiverar: Ben, uthållighet, styrka och balans.

Crunch med Box

Gå ihop i par om två och två. Den ena av er lägger sig på rygg med benen i 90 grader, den andra sätter sig på benen och håller upp två händer som sedan den som ligger ner ska toucha/boxa. Ni väljer själva hur höga/låga/sneda boxtouch ni vill göra. Ju mer varierade box/touchslag desto mer intensitet.

Aktiverar: Styrka och uthållighet i bålen.

Utfallssteg

Ställ er tillsammans med ena benet böjt i 90 grader framåt och det andra benet i 90 grader bakåt. Se till att ha en rak rygg och stolt hållning. Byt sedan position med benen.

Aktiverar: Sätesmuskeln, vader och framsida lår.

Planka med touch

Ställ dig i rak position med båda händerna i marken samtidigt som du spänner magen. Lyft ena handen och toucha din partners hand, försök att behålla din hållning så rak som möjligt under hela övningen.

Aktiverar: Bålmuskulaturen

 

Skottkärran

Den ena partnern ställer sig med båda händerna i marken, den andra lyfter upp dennes ben och håller runt anklarna. Därefter börjar man gå med händerna. Tänk på att ha rak hållning och spänna magen under hela övningen.

Aktiverar: Hela bålmuskulaturen samtidigt som du får pulsökning.

Squats

Böj benen i 90 grader med tyngden på hälen. Försök att inte tippa framåt med överkroppen och behåll en rak hållning under hela övningen. Jobba upp och ner i samma position.

Aktiverar: Sätesmuskeln, ben, bål samt ger pulsökning.