Träna med personlig tränare – så funkar det

När du anlitar en personlig tränare får du allt du behöver för att lyckas med din träning och dina uppsatta mål. En personlig tränare finns alltid vid din sida och peppar, coachar och ger dig feedback. Här går vi igenom hur det går till att träna med en personlig tränare, redan från första mötet.

Första mötet med en PT består alltid av ett samtal där man lär känna varandra och går igenom vad kunden behöver.
– Din personliga tränare vill veta vad du har för mål med träningen, om du äter några mediciner, har skador eller annan sjukdom. Ni pratar om hur mycket tid du vill lägga på träning beroende på hur din livssituation ser ut. Därefter förbereder din tränare ett specifikt träningsupplägg och en plan för dig att nå dina mål. Ofta handlar det om en kombination om träning och kost, säger Josefin Kejder, PT- och gymansvarig på Medley.

Hitta träning som passar dig

Fördelen med att träna med en personlig tränare är att träningsprogrammet är skräddarsytt för just dig.
– Förutsättningar och mål är grunden för hur programmet kommer att se ut. Ett träningsprogram för den som vill bli starkare på överkroppen och är van att träna kommer att se annorlunda ut jämfört med ett program för en nybörjare som vill gå ner i vikt och sänka sitt kolesterol.

Det är viktigt att du hittar en personlig tränare som du lär känna och trivs med. Ofta finns bilder och beskrivningar på tillgängliga PT på gymmets hemsida. Stilen på passet varierar såklart beroende på tränaren men ofta anpassar sig tränaren efter vad du gillar. Vissa vill ha en PT som inte skriker och pressar för hårt, medan andra behöver och föredrar en sådan stil. Ofta känner din PT av din personlighet redan på första mötet och förstår vilken stämning du vill ha under träningspasset.

Hur länge ska man träna med PT?

Vi rekommenderar att spendera minst fem träningstillfällen med en PT, helst upp till 20 tillfällen så att man verkligen hittar sina rutiner och når de mål man har satt upp. Man kan träna hur ofta eller hur sällan man vill, men en gång i veckan brukar vara vanligt.
– Som PT vill man gärna att kunden ska komma igång själv med sin träning även när PT:n inte är med för att träningen ska bli så långsiktig som möjligt. Det kanske inte finns så många som har ekonomisk möjlighet att träna med en PT tre gånger i veckan, men vi vill inte att kunden ska sluta träna och röra på sig bara för det. Vi rekommenderar en kombination av PT-tillfällen och självständig träning, säger Josefin.

Varianter på PT-träning

Vill man inte träna ensam finns PT Duo där man tränar i par tillsammans med tränaren. I PT Grupp tränar man 6-8 personer tillsammans vilket liknar ett litet grupp-pass på gym, men där man inte är så många och där tränaren hinner se och coacha alla individuellt.

Josefin Kejder