Tips till dig som vill börja motionssimma

Simning – ett utmärkt sätt att få motion och konditionsträning. Men vad ska du tänka på som nybörjare? Behöver du stretcha? Kan du bygga muskler? Vilket simsätt ger bäst konditionsträning? Hanna Eriksson, anläggningschef på Säby sim- och sporthall, svarar på våra frågor om motionssimning.

– Simning är en allsidig sport där hela kroppen får jobba. Men också skonsam för kroppen eftersom man är lättare i vattnet och det blir det inte samma belastning på leder som när man tränar på land, säger Hanna Eriksson.

 Hanna har en bakgrund som elitsimmerska, ledare för simskolor och crawl-kurser, och är numera anläggningschef för Säby sim- och sporthall. För oss berättar hon varför simning är bra och vad man ska tänka på när man ska börja motionssimma.

Simträning

Simträning är bra för flåset och utmanar koordinationen. Men det finns tillfällen där simning inte är det bästa valet. Simträning är till exempel inte för dig som främst vill bygga stora muskler. Då får du snabbare resultat på gymmet. Däremot passar simning utmärkt som konditionsträning.

– Det mest effektiva simsättet för att förbättra din kondition är crawl. Men många väljer att simma bröstsim vilket också fungerar bra. Det handlar egentligen mer om vilket tempo du simmar i, säger Hanna.

Uppvärmning och stretching

Simträning är så pass skonsamt för kroppen att det går bra att hoppa i direkt utan någon större uppvärmning på land. Börja med att simma lugnt för att mjukstarta kroppen inför ditt träningspass.

– Ska du simträna är det bra om du också värmer upp med att simma. På så sätt förbereder du musklerna som ska användas, berättar Hanna.

Det är ovanligt att man behöver stretcha efter simpasset. Men om känns det stelt någonstans, till exempel i axlarna, så kan det vara skönt att stretcha lite lätt.

Få motionen effektiv, varierande och rolig

För att få variation under motionspasset kan det vara bra att växla mellan att simma i olika tempon.

– För att få förbättrad kondition krävs det att du tar i lite och får upp pulsen när du simmar. Ett tips är att tävla mot klockan där du får koll på din simtakt och utmana dig själv att simma snabbare. Kan du flera simsätt kan det vara bra att växla mellan dem, då blir det också lite roligare och inte lika enformigt för kroppen, säger Hanna.

Hannas bästa tips är att ha en träningskompis att simma med. Det gör träningen väldigt mycket roligare!

– Simmar man bröstsim kan man prata med sin kompis under tiden, säger Hanna med ett skratt och fortsätter:

– Det kanske inte är den mest effektiva konditionsträningen men kroppen får röra på sig och du får en trevlig stund med din kompis. Gillar du att tävla har du även ett ypperligt tillfälle att göra det mot din träningskompis.

Hanna Eriksson
Hanna Eriksson