Smart att rehabträna i vatten

Är du skadad eller har ont i kroppen? Det går att träna ändå. Träning i vatten är skonsamt för muskler och leder och är därför väldigt omtyckt som rehabiliteringsträning. Det är dessutom en bra träning för hela kroppen och lätt att anpassa till den nivå som passar dig.

Visste du att i vatten väger du 12 procent av din kroppsvikt? Vattnet lyfter kroppen och minskar därför belastningen på senor, leder, skelett och muskler.

Vi på Medley vill inspirera till mer träning i vatten, oavsett om det är för rehabilitering eller som en del i din vanliga träning. Kim Lund som är bad- och friskvårdsvärd på Medley i Linköping simhall berättar här varför träning i vatten är så bra.

Vattenträning

Vattenträning är något som passar för alla. Det är precis som namnet säger, träning i vatten, ibland kallad vattengymnastik. Din egen kropp används som redskap och vattnet som motstånd. Har du fått övningar av din fysioterapeut så kan du göra dem själv i bassängen, men de flesta tycker att det är skönt att gå på ett pass. Vissa pass hålls i varmt vatten vilket hjälper musklerna att slappna av. Övningarna på passen går att lägga på din egen nivå och det finns pass som är mer eller mindre utmanande.

Simning

Bröstsim och frisim är två populära simsätt vid träning och rehabilitering.

– Simning tränar hela kroppen och passar oavsett ålder. Utgå från dina förutsättningar och hitta det simsätt som passar dig. Har du till exempel problem med axlarna och vill simma frisim kan det vara bra att be en instruktör se över din teknik då frisim är påfrestande för just axlarna. Det är viktigt att man gör rätt så man inte överbelastar eller skadar sig mer. Är bröstsim det som lockar och du har problem med dina knän är det viktigt att ta det lugnt i början, känna efter så att bröstsimskicken känns bra och att du inte får ont under tiden eller efter du simmat, säger Kim.

Även här kan du ge dig ut själv i simbassängen eller gå en kurs.

– Om man känner att man håller på att tappa motivationen är det perfekt att ta en privatlektion eller en kurs. Vi har kurser för både nybörjare och de mer vana. För de erfarna har vi även träningspass i frisim där vi simmar ihop och har olika upplägg för varje pass. Våga testa något nytt, och känn glädjen som vattnet ger.

Träning utifrån dina förutsättningar

Går du hos en fysioterapeut så är det bra att börja där. Fråga vad som passar dig att göra utifrån din skada. Finns det speciella övningar? Passar det bra att simma eller är vattenträning bättre? Finns det något som du bör undvika och annat som är extra bra att göra?

– Ta också hjälp av oss på Medley. Vi har personliga tränare, siminstruktörer och annan kunnig personal som gärna hjälper dig att hitta rätt träning som både är utmanande och rolig, säger Kim.

Kim Lund
Kim Lund
Bad- och friskvårdsvärd