PT-Malins tips när motivationen tryter

Tappat sugen? PT-Malin hjälper dig att hitta tillbaka till motivationen.

Nu är våren här...picknickfilten och rosévinet lockar mer än en sväng till gymmet eller en vända i skogen. Vår personliga tränare Malin Stockhaus bjuder på sina bästa tips kring hur du snabbt kommer tillbaka på banan och hittar glädjen i träningen igen.

PT-Malin

1. Utvärdera dina mål

Känner du ofta att du har svårt att leva upp till dina egna förväntningar? Många kunder jag möter har till exempel bestämt att de ska träna fem pass i veckan. Oftast blir det “bara” tre och att det upplevs då som ett misslyckande trots att de innan inte rörde på sig alls. Då tycker jag att det är dags att utvärdera målen. Är de realistiska, eller kanske (troligtvis) för högt satta? Då blir målen inte motiverande, utan snarare tvärtom.

2. Planera din träningsvecka

Träningen är lätt att prioritera bort. Se därför till att planera in dina pass i kalendern inför varje vecka, precis som du gör med andra viktiga saker. En varm vårkväll kanske det känns mer frestande att rulla fram grillen än att ta en löprunda. Försök då att lägga passet på morgonen eller lunchen istället, så har du kvällen fri för en härlig grillkväll.

3. Skaffa en träningskompis

Det är kul att träna tillsammans! Ni kan motivera varandra och det är dessutom svårare att hoppa över ett pass om man har bokat in det med en annan person. Fråga runt bland dina kompisar, familj och kollegor.

4. Satsa på träning du tycker är rolig

Hur klyschigt det än låter så tror jag att den bästa träningen är den som blir av. Det finns inget som säger att du måste sitta inne i en spinningsal om du tycker att det är tråkigt. Träna utomhus, testa något nytt gruppträningspass eller någon annan rolig aktivitet.

5. Köp nya träningskläder

Motivationen kan få en uppsving om man köper nya träningskläder som man känner sig fin och stark i.