Personliga träningsmål gör skillnad

Det är nyårslöftenas tid. Det ska springas maraton och gås ner i vikt. Väldigt ofta spricker nyårslöftena långt före påskhelgen. Vad ska man tänka på när man sätter upp mål med sin träning för att man ska lyckas? Och behöver man ens mål? Kan man inte bara träna för tränandets skull? Vi frågade Saara Karhunen, personlig tränare på Medley Vattenpalatset Kaskad i Tingsryd.

– Du måste inte ha mål, men det är bra att fundera över vad du har för syfte med din träning. Varför tränar du? Vill du springa ett maraton eller vill du orka leka med dina barn eller barnbarn? Vet du varför du tränar så ger det mer ork och motivation, säger Saara.

Personliga och rimliga mål

Det är viktigt att du utgår från dig själv och inte baserar dina mål på vad alla andra gör.

– Målen ska vara personliga och rimliga. Man har ofta stora ambitioner när man börjar. Du kanske vill träna tre gånger i veckan, men finns det inte tid så blir du bara besviken och tröttnar. Då är det bättre att börja med två gånger i veckan och sen öka antalet om du kan. Att träna ska vara ett långsiktigt val inte en ”quick fix”. Börjar du för hårt riskerar du också att skada dig eller bli sjuk, säger Saara.

Långsiktiga mål och delmål

Börja med att sätta upp ett långsiktigt mål, var vill du vara om ett år? För att det inte ska kännas allt för avlägset så är det bra att ha delmål.

– Om du till exempel vill springa Vårruset om ett år så kan ett delmål vara att du om fyra månader ska kunna jogga en kilometer utan att stanna. Då blir inte det långsiktiga målet så stort och du kan lättare se sina framsteg, säger Saara.

Mål som förändras

Ibland händer det att man inte når sina mål av olika anledningar.

– Om man blir sjuk och inte kan träna så är det inte så konstigt om man inte når sina mål, och det är helt okej. En del har från början estetiska mål, som att gå ner i vikt eller få större muskler. Men efterhand känner de hur de börjar må bättre och blir piggare och då blir det estetiska inte lika viktig, målet blir istället att må bra, säger Saara. Det som man ska vara vaksam över är om målen hela tiden förändras.

– Då har man antagligen inte utgått från sig själv utan mer tittat på vad andra gör. Din träning ska utgå från dig själv, dina förutsättningar och ditt liv, säger Saara.

På alla Medleys center finns personliga tränare som kan hjälpa dig att sätta upp en plan och mål för just din träning.

Tips:

  • Utgå från dig själv, ditt liv och din kropp

  • Ha ett långsiktigt mål – om ett år

  • Ha ett kortsiktigt mål – om fyra månader

  • Vad är rimligt att du hinner och klarar av?

  • Gå inte ut för hårt utan öka hellre på

  • Var inte för hård mot dig själv

  • Tänk inte så mycket på vad alla andra gör

  • Kan du fortsätta så här hela livet? Då är det hållbart

  • Ta gärna hjälp av en personlig tränare för att hitta just dina mål

Saara Karhunen
Saara Karhunen
Personlig tränare