Jag har aldrig tränat tidigare – hur börjar jag?

Det är aldrig försent att börja träna. Du har säkert hört det många gånger förut och det är faktiskt sant. Men har man aldrig tränat tidigare kan det kännas svårt att veta hur man ska börja. Ta det lugnt, vi finns här för att hjälpa dig att hitta rätt. Börja med att läsa våra tips till dig som är nybörjare.

– Steg ett är att ta hjälp av oss på Medley. Ring eller kom in till anläggningen och säg att du är ny. Då visar vi dig runt i lokalerna, var omklädningsrum och dusch finns, hur man bokar och kommer in med sitt träningskort och så vidare. Vi hjälper också till att hitta rätt träning och medlemskap för dig. Vi har till exempel Glad Träning - träningspass som är perfekta för nybörjare, säger Saara Karhunen, PT på Medley Vattenpalatset Kaskad i Tingsryd.

Kläder och skor

Ha på dig mjuka och bekväma kläder som du lätt kan röra dig i. Till exempel ett par shorts, tights eller mjukisbyxor och en t-shirt. Många kvinnor tycker att det är skönt med en sportbehå, då vanliga behåar kan skava och vara obekväma när man tränar. På fötterna ska du ha ett par träningsskor för inomhusbruk som inte har svart sula som gör märken i golvet. I sportbutiker kan de hjälpa dig att hitta skor som passar dina fötter och det du tänker träna. Vissa skor passar bättre att springa i, andra att gymma i, och många passar bra till båda.

Packa träningsväskan

I omklädningsrummet finns skåp där man kan låsa in sin väska, men du behöver ett hänglås som du kan låsa skåpet med. Det finns att köpa på alla våra anläggningar. Glöm inte vattenflaskan så att du kan dricka under ditt träningspass.

- Efter passet vill du säkert duscha bort svetten. Vissa duschar här och andra åker hem och duschar. Vill du duscha här så behöver du ta med dig en handduk och duschgrejer som duschtvål, schampo, balsam och hårborste.

Innan och efter träning

– Många som är nybörjare vill gärna ta i på första passet och är kroppen ovan kan man bli lite yr och matt. Då är mat och vatten extra viktigt. Tänk på att äta ett par timmar före du ska träna, så att du inte är hungrig och inte proppmätt. Det är också viktigt att du druckit vatten under dagen och dricker efter träningen. Ta med något litet som du kan äta direkt efteråt som en frukt eller mandlar, så kroppen får energi, säger Saara.

Låter det krångligt? Det är det inte och vi på Medley finns alltid här för att hjälpa dig.

Att ha i träningsväskan:

  • Ditt medlemskort

  • Träningsskor

  • Sköna kläder att träna i

  • Vattenflaska

  • Hänglås till skåp

  • Handduk, duschtvål och schampo

  • Rena underkläder om du duschar

  • Något litet att äta

Saara Karhunen
Saara Karhunen
Personlig tränare