Hur håller man träningsmotivationen uppe?

Det finns stunder då motivationen dippar och andra aktiviteter och nöjen lockar. Hur gör man egentligen för att hålla motivationen uppe året om? Vi har pratat med vår PT Johnny Oscarsson på Medley Linköpings simhall, som berättar varför man vanligtvis tappar motivationen och hur man hittar den igen.

Vilka perioder är det vanligt att motivationen tryter?

– Det är vanligt i mars och april. Då är det många medlemmar som droppar av från gymmet.

Vilken tror du är främsta är anledningen till att många tappar motivation?

– Den mest troliga är väl att de som sätter igång vid nyår når sin första ”platå”, de känner att resultaten inte går framåt på samma sätt som i början. Det är också många som är förkylda och sjuka vid den tiden vilket sätter stop för träningen, sedan är det svårt att börja om igen.

Varför ska man inte vara en ”period-motionär”?

– Om man tränar i perioder så måste man alltid börja om på noll vilket medför en negativ känsla. Det tar oftast emot att behöva börja om.

Vilka är dina bästa tips för att hålla igång motivationen?

– Sätt rimliga mål, träna med en kompis så kan ni stötta varandra och var medveten om att det inte kommer vara en spikrak formkurva.

Om man tappat motivationen och inte tränat på ett tag, vad ska man göra för att hitta tillbaka igen?

– Ta kontakt med en PT på gymmet, det ger en bra start och förståelse. Och så får du hjälp och stöttning att hitta glädjen i träningen.

Johnny Oscarsson
Johnny Oscarsson
Personlig tränare