Håll koll på din vardagsmotion och få en mer hälsosam livsstil

Det är välkänt att kroppen mår bra av att röra på sig. Vardagsmotion är en underskattad men viktig del för kroppens välmående. Josefin Kejder, PT- och gymansvarig på Medley, ger sina bästa tips på hur man kan motivera sig själv att röra på sig mer vardagen.

Vardagsmotion handlar om att ta tillvara på de möjligheter som finns att röra på sig istället för att sitta still.
– De klassiska exemplen som att gå de där hundra metrarna istället för att ta bilen, cykla till jobbet, gå ut med hunden en extra gång eller ta trapporna istället för rulltrappan, de hjälper faktiskt, säger Josefin.

Kombination av vardagsmotion och träning

Det allra bästa för hälsan är en kombination av träning som höjer pulsen, och vardagsmotion som motverkar stillasittandet och ökar cirkulationen i kroppen.
– Jag rekommenderar att man har några träningspass i veckan där man motionerar. Utöver det är det bra att hitta en rutin där man dagligen får in rörelse där det går i vardagen, säger Josefin.

Tips på hur du kommer igång

För att vardagsmotionen ska bli en del av din dagliga rutin krävs det att du aktivt bestämmer dig för att gå och röra på dig mer menar Josefin, det är sällan något som kommer av sig själv. Idag finns det en uppsjö av appar som håller koll på din vardagsmotion och hur mycket du rör på dig, ofta finns de redan från start i din smartphone. Den klassiska stegräknaren kan också vara ett bra sätt att hålla koll på din dagliga aktivitet och ge motivation till att börja röra mer på dig.

Promenader är ett klassiskt men bra sätt att få mer rörelse i vardagen. Det kan vara en promenad på lunchen, att hoppa av bussen en hållplats för tidigt eller en skön skogspromenad. Tycker du att det är tråkigt kan du göra det tillsammans med en vän så kan ni umgås och motionera samtidigt, eller passa på att lyssna på en trevlig ljudbok eller podd. Vill du få ut än mer av din promenad kan du gå med ett par stavar för att få upp pulsen.

Det lilla räcker långt

Om det känns motigt att komma igång kan det vara bra att börja lite smått, för även det lilla är bättre än inget. Det kan handla om en promenad runt kvarteret och så kan man öka på efterhand.
– Jag vet att när man är trött på eftermiddagen eller kvällen så vill man helst bara lägga sig på soffan, speciellt den här tiden på året. Men tar man sig i kragen och bara går ut och går i 20 minuter så kommer tröttheten troligtvis att försvinna och du får en härlig känsla i kroppen när du kommer in igen.

Josefin Kejder