Fyra sommarövningar som tränar hela kroppen

När det är sommar och rutinerna sätts ur spel är det svårt att finna tid och plats till träning. Men det finns genvägar för att hålla igång kroppen även under semestern. Här tipsar Elin Falkenlund, PT-ansvarig på Medley Lögarängsbadet i Västerås, om fyra styrkeövningar som tränar hela kroppen.

1. Utfallssteg – aktiverar ben och sätesmusklerna, samt bålen

Här tränar du två stora muskelgrupper och stärker din balans.

Tänk på att ha en rak och stolt hållning, spänn magen. Ta ett stort kliv framåt med ena benet samtidigt som den andra foten är kvar. Böj det främre benet i 90 graders vinkel, samtidigt som det bakre benet böjs, låt knät nästan nudda marken. Tryck ned hälen på det främre benet när du kliver upp och byt sedan ben.

Bild på kvinna som gör utfallssteg

2. Plankan med benlyft – aktiverar bålen och axlarna

En statisk övning för hela bålen. Ha armbågarna under axlarna, ligg på underarmar och tår, spänn magen. Tyngden ska ligga på bålen.

Lyft upp ett ben i taget och ha en så rak position som möjligt. Kör växelvis med benen så länge du orkar. Var still med höften.

Bild på kvinna som gör plankan med benlyft

3. Armhävningar – aktiverar bröst, axlar och armar

Tränar överkroppen. Ha armarna under axlarna, spänn magen och gå ner med böjda armar så du nästan nuddar underlaget. Jobba explosivt uppåt till startposition.

Bild på kvinna som gör armhävningar

4. Crunches – aktiverar magmusklerna

Ligg ner på rygg med fötterna stadigt på underlaget. Lyft dig upp med hjälp av magmusklerna och behåll ländryggen kvar på underlaget. Var neutral i nacken.

Bild på kvinna som gör crunches

Fler tips

Vill du läsa mer om hur du ska tänka för att få till träningen under sommaren? Läs vår PT Saarahs kanontips

Elin Falkenlund
PT-ansvarig på Medley Lögarängsbadet i Västerås