Fem övningar att göra på jobbet

Har du ett stillasittande arbete? Vår PT Saara Karhunen tipsar om fem enkla övningar för att hålla igång rörligheten och öka cirkulationen. Gör dem så ofta som du har möjlighet, men lite är alltid bättre än inget.

1. Stretcha nacke

Bra för rörligheten och cirkulationen i nacken och axlarna.

  • Tilta huvudet så ditt ena öra kommer så nära axeln som möjligt, bibehåll axlarna i en parallell avslappnad position.
  • Håll i 15–30 sekunder, tilta sedan huvudet åt andra sidan.
  • Tilta näsan mot armhålan, håll i 15–30 sekunder och byt sedan sida.
  • Tilta hakan mot bröstet och ta försiktigt tag med båda händerna om bakhuvudet. Försök att slappna av i axlarna så mycket som möjligt. Håll i 15–30 sekunder.
  • Upprepa allt två eller tre gånger.

2. Rulla axlar
Bra för cirkulationen i axlarna.

  • Sträck på ryggen så du sitter eller står rakt från bäckenet till huvudet.
  • Rulla axlarna bakåt.
  • Rulla dem sedan framåt.
  • Rulla tio gånger åt varje håll.

3. Stå på ett ben
Tränar balansen, stabiliteten och är bra för cirkulationen.

  • Stå upp. Om du har ett höj- och sänkbart bord kan du göra den här övningen till exempel när du pratar i telefon.
  • För över vikten på ditt ena ben och lyft det andra så du står på ett ben.
  • Gunga lite åt olika håll och försök hålla balansen
  • Upprepa på andra benet

4. Rotationer i rygg
Bra för rörligheten och cirkulationen i ryggen.

  • Sträck på ryggen så du sitter eller står rakt från bäckenet till huvudet.
  • Vrid överkroppen åt ena hållet så mycket det går och håll en stund.
  • Byt håll.
  • Gör tio vridningar på varje sida.

5. Fotgympa
Bra för rörligheten och styrkan i foten och fotleden och för cirkulationen.

  • Försök vara utan skor så mycket som möjligt.
  • Vicka på tårna, sträck på vristerna, rulla på fötterna åt olika håll.