Aktuellt

Kom igång med träningen efter sommaren

Minns du hur det var för ett par månader sedan? Du körde på med din träning och flåset var på topp. Sedan kom sommaren och trots att du hade goda föresatser så blev det inte så mycket tränat. Känner du igen dig? Elin Falkenlund, PT-ansvarig på Medley i Västerås, svarar på vanliga funderingar kring hur man ska tänka för att komma igång efter ett uppehåll.

Kan det vara bra att vila kroppen under sommaren om man kört på under hela vintern och våren?

– Ett totalt uppehåll är inte bra, men du behöver nödvändigtvis inte ta dig till gymmet på sommaren. Det går att röra på sig överallt bara man vill, speciellt på sommaren. Stranden, parken eller den egna trädgården är utmärkta träningsplatser, säger Elin.

Elin menar att för att behålla din muskelmassa behöver du träna en gång i veckan och då ett intensivt styrkepass på totalt 20–30 minuter.

– Muskler är en färskvara, men kör du ett intensivt pass en gång i veckan så behåller du din form muskelmässigt.

Målsättning och plan

Kanske är det allra svårast att ta sig till träningen när jobb och annat drar igång och mycket ska hinnas med samtidigt. Då kan det vara bra att ha ett träningsmål och lägga upp en plan.
– De allra flesta behöver ett mål för att få kontinuitet i sin träning, det kan vara ett lopp eller tävling eller bara att man vill orka med jobbet, leka med barnen och känna att kroppen håller. Det viktigaste med en träningsplan är att den är personligt anpassad till dig och din livsstil, det kan en PT hjälpa dig med, säger Elin.

Lyssna på kroppen

Många känner nog igen sig i att man blir övermodig efter en tids uppehåll och antingen skadar sig eller blir sjuk.

– Det är det absolut viktigaste, gå inte ut för hårt, din kropp är inte van vid hård träning efter ett uppehåll. Ställ inte krav på dig själv att snabbt komma tillbaka i form, det straffar sig nästan garanterat, säger Elin.

För att kroppen ska hålla, och det gäller både gammal och ung, är det viktigt att man inte rusar in i full träning direkt efter ett uppehåll. Att lyssna på sin kropp brukar det heta, men vad innebär det egentligen?

– Om det är så att du efter att ha tränat har smärta i leder och muskler under en längre tid eller om det gör ont när du till exempel reser dig upp, då kan det vara bra att vila från träning tills det blivit bättre. Andra signaler kan vara att du tappar i energi trots att du tränar och äter, då måste du återhämta dig. Träning ska ge energi, inte ta, säger Elin.

 

Elin har tidigare gett tips på fyra grundstyrkeövningar som tränar hela kroppen. De kan du ta del av här: https://www.medley.se/tips-tricks/fyra-sommarovningar-som-tranar-hela-kroppen