Medley
Förändrade bokningsregler pass

Pga hög belastning på medley.se och appen då vi släpper pass kl 12 justerar vi nu bokningsreglerna. Pass är från tisdag 13/10 bokningsbara 72 timmar innan passet startar. Tack för din förståelse!

Träna i vatten

Varför är vattenträning så populärt? Och vad är det som gör vattenträning till en sådan bra träningsform? Jag bestämde mig för testa en av våra anläggningar som erbjudit vattenträning i olika former länge för att själv få en bild av hur träning i vatten egentligen går till.

Hjortensbergsbadet är kanske det bad i Sverige som är allra bäst på träning i vatten. Anläggningen har arbetat aktivt med vattenträning under många år och det är idag en väletablerad träningsform i Nyköping. Över 30 vattenträningspass erbjuds varje vecka och nästan alla blir fullbokade, vecka efter vecka.

Vattenträning för otränad och vältränad

Jag började dagen med att prata med Ulrika Jerräng som är träningsansvarig på Hjortensbergsbadet. Hon berättade att vatten är skonsamt för kroppen och att träning i vatten är bra för alla personer oavsett om du är otränad eller vältränad. Det kändes lovande.

Mitt första pass var ett vattenträningspass. Jag småpratade lite med medlemmarna och flera berättade att de går på flera vattenträningspass i veckan. Roligt och socialt var omdömena om passen. Det var en sån härlig energi från vår instruktör och från alla deltagare. Jag själv var lite oförberedd på att jag skulle bli så slutkörd. Det kändes verkligen i hela kroppen efter att passet var slut.

Vattenlöpning jobbigt och kul

Mitt nästa pass var vattenlöpning och jag var så nyfiken på det passet. Jag undrade hur det går till att springa i vatten och om jag verkligen skulle bli trött av det? Innan vi hoppade i vattnet fick vi ta på oss ett bälte som gjorde att vi kunde hålla oss flytande och upprätt.

Vi var både nybörjare och erfarna, vilket inte var något som helst problem. Vi var indelade i en snabbgrupp och en lite långsammare grupp (olika banor) för att vi inte skulle behöva springa om varandra. Det var lite mer teknik än vad jag trodde från början men med den personliga feedback vi fick kontinuerligt så gick det lättare och lättare. Vi körde både korta och långa intervaller på ett varierat och roligt sätt. Efter en timmes löpning i vatten, så kan jag lova dig att jag var helt slut.

Varierad och skonsam träning

Både vattenträning och vattenlöpning är bra både utifrån en rehabiliteringssynvinkel, men också en väldigt bra träning oavsett om du är vältränad eller ovan i ditt tränande. Träning i vatten passar egentligen alla. Genom att du arbetar med motståndet i vattnet, bestämmer du själv hur mycket du tar i och hur jobbigt det blir. För mig blev det en härlig upplevelse och jag tyckte verkligen att det var kul. Att kunna variera sin träning både i vatten och på land är en fantastisk möjlighet.

Jag rekommenderar verkligen alla att testa ett träningspass i vatten. Utmana dig själv och jag kan lova dig att du kommer att bli härligt trött i kroppen efter att passet är slut.

Här kan du läsa mer om vattenträning och vilka vattenträningspass som finns där just du bor. Se gärna även SVTs inslag från Fråga Doktorn på SVT play om du känner att du behöver mer inspiration för att prova på.

/Camilla Eriksson