Träna bröst, axlar & rygg hemma

Stark rygg och snygg hållning. Dessa övningar kan du göra hemma för att träna upp bröst, rygg och axlar. Många är svaga i just axlarna så det är viktigt att komma ihåg att träna just dem.

Ryggträning och axelträning hänger tätt ihop. När du tränar just dessa muskler är det viktigt att tänka på hållningen så att du inte skadar dig. Dessa 4 övningar är bra för dig som vill träna just bröst, axlar och rygg hemma. För två av övningarna behöver du ett gummiband.

Bröst, axel- & ryggövningar copy by@ExorLive


1. Armhävningar (bröst/triceps)
Ställ dig med händerna på golvet, axelbrett isär. Spänn mage och rumpa så att ryggen hela tiden är i linje med resten av kroppen. Sänk långsamt kroppen ned mot golvet och pressa tillbaka, utan att böja i höften. Titta ner i golvet under hela övningen.


2. Rygghäv "jorden runt" (rygg / baksida axlar)
Ligg på magen med händerna placerade rakt utanför axlarna och se ned i golvet. Lyft överkroppen upp från golvet, rör armarna fram över huvudet och därefter i en stor cirkel ut från kroppen och tillbaka till utgångsställning. Sänk till slut överkroppen nedåt igen.


3. Stående rodd m/gummiband
Fäst bandet långt ned. Stå bredbent vänd mot väggen med ett handtag i var hand. Håll armarna raka framför kroppen. Dra handtagen snett uppåt och bakåt tills armbågarna är i axelhöjd och i 90 graders vinkel. Återgå långsamt och upprepa.


4. "Stavtag" m/ gummiband
Fäst det elastiska bandet högt upp, t.ex. på en ribbstol. Ta en ände i var hand och stå med ansiktet mot ribbstolen. Håll armarna utsträckta från kroppen och dra dem bakåt.

Lycka till med att träna bröst, axlar och rygg!