Medley
Förändrade bokningsregler pass

Pga hög belastning på medley.se och appen då vi släpper pass kl 12 justerar vi nu bokningsreglerna. Pass är från tisdag 13/10 bokningsbara 72 timmar innan passet startar. Tack för din förståelse!

Styrketräning för simmare

Vår personliga tränare Samuel Bälter ger dig tips kring hur du tränar i gymmet för att bli en bättre simmare i bassäng och öppet vatten.

Här bjuder vi på några övningar på land som kommer att hjälpa dig att bli en bättre simmare i vattnet. För att göra så lite motstånd i vattnet som möjligt behöver du ha en stark, uthållig bål som klarar av att hålla positionen i vattnet under hela din tävling eller träning. I simning använder man nästan hela kroppen samtidigt, därför har Samuel valt några övningar som involverar stora delar av kroppen samtidigt.

Armhävning TRX

Utgå ifrån armhävningsposition och greppa handtagen med båda händer. Gå ned djupt mellan handtagen genom att böja på armarna. Pressa upp till raka armar och återgå till startposition. Behåll en rak kroppen genom hela övningen. 

Rodd TRX

Stå bakåtlutad med rak kropp, håll i handtagen med raka armar i bandens riktning och handryggarna åt sidorna. Dra upp överkroppen mellan handtagen med armbågarna nära intill kroppen. Släpp fram armar och axlar till startposition.

Torrsimning

Du ligger på mage på en bänk eller bräda. Ligg på tvären för ett svårare alternativ och på längden för ett lättare alternativ. Sparka och rör händer och fötter. Håll balansen och försök att räta ut din rygg så mycket som möjligt. Sug in naveln. Armar i höjd med öronen rak linje mellan hand och fot.

Pull-ups

Häng med ett lite bredare än axelbrett grepp. Dra dig upp till att hakan kommer över stången genom att sänka axlarna och dra med ryggen. Undvik att använda armarna för mycket.

Dynamisk planka på boll

Lägg fötterna på bollen. För kroppen fram och tillbaka. Desto större rörelse desto svårare blir övningen. Fokusera på att hålla hållningen rak.