Marsutmaningen | Rockring

Just den här månaden blir en riktig utmaning, i alla fall för vissa av oss. En del är naturbegåvningar med en rockring medan andra kan behöva öva lite, eller mycket, för att få till tekniken. Men en sak är säker, rockring rockar!

Genom att rocka rockring så förbättrar du faktiskt din rörlighet, både bål och rygg aktiveras och du får dessutom upp pulsen. För att hålla rockringen rockandes kring din midja krävs såväl koordination som taktkänsla. Det bästa tipset vi har är att öva, öva och öva – för rockring är inte lätt.

Utrustning
Antingen använder du en vanlig rockring i plast eller om du redan kan rocka så utmanar du dig själv genom att skaffa en rockring med vikter i.

Teknik

1. Stå med fötterna i axelbredd.

2. Starta med att ha rockringen mot ryggen och använd armarna för att starta rotationen.

3. Spänn bålen och använd små rörelser för att “putta” på rockringen kring midjan.

4. Testa att byta håll på rotationen för att träna rörelsen åt båda hållen.

Upplägg
Börja med någon eller båda av de två första övningarna för att få till tekniken och se vilket håll du hanterar bäst. När du fått till det, prova nästa övning och så vidare. När du känner dig som en riktig rockringshaj så prova och se om du kan köra hela detta pass:

  • 30 sekunder rocka åt höger.
  • 30 sekunder rocka åt vänster.
  • 30 sekunder rocka med händer ovanför huvudet, byt håll efter 30sekunder.
  • 30 sekunder rocka medan du böjer benen lätt mellan varje varv, byt håll efter 30sekunder.
  • 30 sekunder rocka rockringen med armen och försök byta till andra armen utan att bryta rotationen.

Sådär! En perfekt start på dagen om du frågar oss, snabbt, effektivt och kul!