Februariutmaningen | Andas

Det finns flera läror kring andning och hur rätt andning kan sänka stresshormonet i kroppen och hjälpa till med matsmältningen. Andningen är viktig för självläkningen eftersom den påverkar nästan alla funktioner i kroppen, den hjälper dig också att öka din energi.

Om du någon gång testat yoga vet du att andningen är central genom hela passet och det är andningen som reglerar ditt tempo och vägleder dig framåt. Vi är många som är omedvetna om vår andning i vardagen och ofta sitter vi och håller andan eller hyperventilerar utan att vi är medvetna om det. Så denna månad handlar vår utmaning helt enkelt om djupa andetag.

Under 30 dagar ska vi ta djupa och långa andetag i 5 minuter. Det låter kanske mycket men det kommer att vara värt det.

Andningsutmaning

  • Sitt rakryggad på en stol. Håll händerna på magen och andas in genom näsan, dra luften ända ner i magen så att du känner att magen spänns ut.
  • Fortsätt att dra in luft, då kommer du att känna hur din bröstkorg expanderar 360 grader och nyckelbenen höjs. 
  • Andas ut genom näsan och känn hur överkroppen, specifikt magen, sjunker in igen.
  • Vila mellan ut- och inandningarna och vänta tills din kropp är redo för nästa andetag.

Ha full uppmärksamhet på alla dina andetag under hela dessa 5 minuter.

Ännu mer utmaning – andas genom en näsborre i taget

Vänster näsborre: Sitt i en stol eller ligg ner, håll höger tumme för höger näsborre. Andas i långa djupa andetag in och ut genom vänster näsborre i cirka 3–5 minuter. Du kommer att känna dig lugn och avslappnad och dessutom kan det sänka ditt blodtryck vilket kommer att hjälpa dig att somna lättare.

Höger näsborre: Sitt i en stol eller ligg ner, håll vänster tumme för vänster näsborre. Andas i långa, djupa andetag in och ut genom höger näsborre cirka 3–5 minuter. Detta kommer att ge ökad koncentration och mer energi.

Bara så att du vet kan andning även vara känslomässigt förlösande så tillåt dig själv att känna dina känslor och låta dem flöda fritt.
Lycka till <3