Medley
Förändrade bokningsregler pass

Pga hög belastning på medley.se och appen då vi släpper pass kl 12 justerar vi nu bokningsreglerna. Pass är från tisdag 13/10 bokningsbara 72 timmar innan passet startar. Tack för din förståelse!

Favoriter på gymmet

Jag ska ärligt erkänna att jag aldrig varit så mycket för träning på gym. Jag har haft ett gymkort på samma ställe nu i 20 år men just gymmet har inte varit det som varit mest välbesökt. Om inte för att springa på löpbandet när det är för dåligt väder eller för kallt. Istället har jag tränat mycket gruppträning. Men nu har det faktiskt förändrats, nu blir det lika mycket gym som gruppträning.

Jag tror att orsaken till att jag inte tränat så mycket i gymmet tidigare är att jag faktiskt inte känt att jag haft koll på vare sig maskiner eller utrustning. Jag har känt mig lite malplacé och kanske lite för rädd för att göra bort mig genom att göra fel. Det är ju rätt mycket att tänka på, både vad gäller hållning och inställningar. Inte minst för att inte skada sig.

Så, jag har istället tillbringat ganska mycket tid på gruppträning av olika slag. Och det som varit bra med det är ju att vissa pass innehåller redskap och maskiner och att allt fler gruppträningspass faktiskt flyttats ut i gymmet. Det har gjort att jag succesivt tillbringat mer och mer tid i gymmet och själv eller med vänner gjort de övningar som jag lärt mig på passen. Och en fördel med att tillbringa mer tid i gymmet är ju att jag lär mig mer och mer. Jag sneglar lite på andra, frågar när jag inte vet (både personal och andra medlemmar) och kanske framförallt för att jag fått en gyminstruktion och blivit visad en stor del av maskinerna och övrig utrustning.

Nog om det, det var ju mina favoriter på gymmet jag skulle berätta om…

Kettlebells

Går att använda till så mycket och till att träna i princip hela kroppen. En övning jag gillar är goblet squats (benböj/knäböj med vikt). Håll kettlebellen framför dig nära kroppen i brösthöjd. Riktigt bra övning för rumpa, fram- och baksida lår och bål.

Löpband

En klassiker. Inte svår att förstå sig på och man kan variera sin löpning i alla oändlighet. Springa långt på löpband kan vara lite tråkigt. Men kör istället eller varva med intervaller. Intervallträning gör susen för konditionen. Och dessutom kan du på de flesta löpband öka lutningen så att du kan backträna lite också. Allt blir jobbigare med mer motstånd, men det är också roligt att variera och utmana sig själv lite. 

Utfallssteg

Utfallssteg är en utmärkt övning för att träna ben och rumpa samtidigt som du utvecklar bålstyrka, balans och kroppskontroll. Går också den att göra i flera olika varianter, till exempel med en bulgarian bag på axlarna för att få lite extra tyngd och göra det lite extra jobbigt. Eller utfallssteg med rotation och vikt. Går givetvis även att göra utfallssteg med skivstång. Eller med hopp för den delen. Börja vanliga och jobba dig fram till den övning som du gillar bäst. Eller variera, det är ju oftast det roligaste. 

Planka på pilatesboll

Planka på boll går också att göra i flera olika varianter och dessa är riktigt bra övningar för coremuskulaturen. Antingen står du med underarmarna på bollen i en vanlig planka. Eller så sätter du fötterna på bollen och underarmarna i golvet. Och vill du göra det lite svårare och tyngre så jobbar du med indrag, dvs du drar knäna och bollen in mot huvudet. Alla övningarna är även väldigt bra för balansen. 

Chins

Ok kanske inte en favorit, men så kul att kunna och att orka göra själv utan stöd av gummiband. Nej, jag är inte där än på långa vägar men det är målet :)

Vilka är dina favoriter på gymmet? Testa några av mina så kanske du hittar några nya favoriter. 

Lycka till!

/Helena