Bra träningsutrustning att ha hemma

Vi tränar allt mer hemma och utomhus. Att använda sin kropp som redskap är toppen och om du vill utmana dig lite extra är det här utrustningen vi rekommenderar att du har hemma.

Att träna ska vara roligt, ärligt talat kanske det inte alltid är det, men att röra på sig är viktigt. Det senaste året har minst sagt inneburit en omställning och att hålla igång kroppen och knoppen är nu kanske viktigare än någonsin.

För att få lite variation på din vardagsmotion och träning är vårt bästa tips att addera redskap. Det handlar absolut inte om att du behöver bygga upp ett helt hemmagym men några få redskap kan faktiskt göra att du tycker att träningen blir lite roligare.

1. Yogamatta
En yogamatta är, förutom att den är skön som underlag, även en perfekt påminnelse “just det” jag ska ju träna idag. Det finns en uppsjö av fina yogamattor att välja mellan så varför inte välja en som passar in i ditt hem? Se det som en härlig inredningsdetalj och låt den kanske till och med ligga framme så att den indirekt lockar till att komma igång! Om du har plats att låta den ligga framme så passar den även ypperligt som samlingsplats för resten av dina redskap, och vips så har du ett litet hemmagym på en utvald plats.

2. Hantlar
Hantlar är verkligen ett multiverktyg och kan användas för att öka motståndet i ett flertal övningar. Det brukar även vara lätt att hitta secondhand om du vill spara en slant. Vår rekommendation är annars att du införskaffar ett kit med olika vikter så att du kan variera dig samt lägga på lite vikt med tid och träning. En klockren budgetvariant är att fylla petflaskor med vatten, det funkar egentligen precis lika bra.

3. Gummiband/Minibands
Gummiband är lite av en gömd skatt. Om du aldrig gjort en squat med ett gummiband borde du verkligen testa. Du får en helt annan balans och ett annat motstånd i din rörelse. Skulle gå så långt som att säga att gummiband är rumpa och lårs bästa vän. Ja, det blir absolut jobbigare och träningsvärken värre, men resultatet av träningen syns också ganska fort. Många säljer gummiband i 3pack så du kan variera motståndet.

4. Viktplatta
Det här nog det du enklast kan byta ut mot något du har hemma. I princip handlar det om något som är tungt och platt. En elitidrottare kanske behöver köpa en specialare men vi skulle säga att en bok fungerar lika bra. Välj en tjockare bok, kanske har du ett lexikon hemma eller en tjock bok som Harry Potter?

5. Pilatesboll
En pilatesboll kan verka som det minst nödvändiga, men utöver att träna med en pilatesboll kan du faktiskt använda den för att stretcha ut kroppen. Och dessutom som alternativ sittplats, en bra variation om du sitter hemma och jobbar. Att skifta mellan din vanliga stol med en pilatesboll gör att du aktiverar bålen, tränar balans och att du låter de små musklerna jobba medan du bokstavligen jobbar. Precis som med yogamattan finns det väldigt många varianter vilket gör att det inte behöver se ut som en enorm badboll i ett hörn utan mer som en inredningsdetalj.

Oavsett hur du tar dig an din hemmaträning och utomhusträning, med redskap eller utan, så försök att få in en vardagsrutin som passar dig. Börja med 5 minuter, en övning eller något annat och öka sedan på lite dag för dag, du ska se att det kommer att göra dig gott på alla sätt.

Ha så kul nu!