Boosta humöret med träning

I tider av osäkerhet och oro är träning och kost kanske inte det första vi tänker på och prioriterar. Men just nu är det kanske viktigare än någonsin. Vad vi stoppar i oss och hur mycket vi rör på oss påverkar såväl vår fysiska som psykiska hälsa.

När vi tränar blir vi starkare, förbättrar konditionen och får bättre rörlighet, beroende på vilken typ av träning vi utför. Det är inga konstigheter. Men när vi är fysiskt aktiva så frisätts även flera ämnen i hjärnan; endorfin, serotonin, dopamin och noradrenalin. Dessa ämnen ger flera positiva effekter på hur vi mår; endorfiner dämpar smärta och ökar välbefinnandet, serotonin ger lugn och tillfredsställelse, dopamin en belöningskänsla och noradrenalin gör att du känner dig pigg. Allt detta låter ju fantastiskt och vem vill inte känna sig lugn, tillfredsställd, pigg och må bra?!

Det finns dessutom många studier som visar på att träning även ger bättre sömn, bättre minne och minskar depression och ångest. Bara fördelar med att vara aktiv alltså!

Jag vet inte hur det är med dig, men för mig är det oftast just det här som får mig att verkligen komma iväg till gymmet och får mig ut i löpspåret. Det vill säga, vetskapen om att jag mår så mycket bättre efteråt. Jag önskar att jag vore en morgonmänniska, jag är så avundsjuk på dem som kan ge sig ut och springa före frukost och jobb. Eller på alla dem som klarar av att gå på ett träningspass klockan 6.15, men nej tyvärr, det är inte för mig. För mig funkar lunchträning väldigt bra, jag mår bättre hela dagen efteråt och eftermiddagarna på jobbet blir härligt produktiva. Den där jag-behöver-kaffe-tröttheten vid klockan 15 verkar inte riktigt infinna sig. (Sen påverkas jag såklart också av vad jag stoppar i mig efter jag tränat….men mer om det i nästa blogginlägg.)

När funkar det bäst för dig att träna och röra på dig? Är du en morgon-, lunch- eller kvällstränare? Jag tror att en del av nyckeln till att få till bra träningsrutiner är att man hittar just sin ”träningstid”, dvs den tid på dygnet som funkar bäst för en själv och som ger mest positiva effekter på resten av dagen.

Så fortsätt att träna och röra på dig i den utsträckning du kan och varför inte passa på att sätta den där surdegen som kanske inte blivit av? Som sagt, mer om kost och träning kommer.Ta hand om dig!

Mvh
Åsa Änghede, Konceptchef Träning och hälsa