Medley
Förändrade bokningsregler pass

Pga hög belastning på medley.se och appen då vi släpper pass kl 12 justerar vi nu bokningsreglerna. Pass är från tisdag 13/10 bokningsbara 72 timmar innan passet startar. Tack för din förståelse!

Att sätta personliga och rimliga mål

Då är vi en bit in i januari och våra anläggningar är fyllda av träningssugna medlemmar som kommit igång med nyårslöftet. Ibland kan det vara svårt att hålla i träningen när det gått ett par veckor, vad ska man egentligen tänka på när man sätter upp mål med sin träning för att lyckas?

Givetvis måste du inte ha mål. Men det kan verkligen underlätta. Det är viktigt att du vet vad du har för syfte med din träning. Varför tränar du? 

Oftast är det enklare att komma igång och hålla igång din träning om du har egna personliga mål att utgå ifrån. Du kanske vill bli starkare, gå ner i vikt, kunna springa 5 kilometer utan att stanna eller orka leka med barn eller barnbarn.

Personliga och rimliga mål

Försök att hitta mål som är mätbara och specifika så är det också enklare att se om du uppnått dina mål. Utgå från dig själv och basera inte dina mål på vad alla andra gör. Målen ska vara personliga och rimliga. Man har ofta höga ambitioner när man börjar, många gånger för höga för att kunna få ihop det med vardagen. 

Som exempel, du kanske har som mål att träna tre gånger i veckan eller mer men tröttnar då det inte går att få ihop med allt annat som ska göras under en vecka med jobb, familj och aktiviteter. Då är det bättre att börja med två gånger i veckan och sedan blir det en bonus om du hinner mer. Det är roligare att klara sina mål och se att man lyckas för att sedan höja dem allt eftersom.

Långsiktiga mål och delmål

Börja med att sätta upp ett långsiktigt mål, var vill du vara om ett år? Då det långsiktiga målet ibland kan kännas lite för avlägset så är det bra att också ha delmål. Om du till exempel vill springa midnattsloppet i sommar kanske du ska klara av att springa 5 km vid påsk. 

Mål kan förändras

Ibland händer det att man inte når sina mål av olika anledningar. Om du blir sjuk eller skadad och inte kan träna så är det inte så konstigt om du inte når dina mål, men det är helt okej. Har du estetiska mål, som att gå ner i vikt eller få större muskler så kanske du efterhand känner att de inte är lika viktiga utan att det är att du börjar må bättre och blir piggare. Målet kanske istället blir att må bra. 

Tips:

  • Utgå från dig själv, din kropp och dina förutsättningar.
  • Prova gärna många olika träningsformer för att hitta den träning som passar just dig. 
  • Variera din träning och försök att få med både kondition, styrka och rörlighet.
  • Sätt realistiska mål.
  • Gå inte ut för hårt utan öka hellre efterhand. 
  • Var inte för hård mot dig själv.
  • Hitta glädjen och kom ihåg att all träning räknas. Hinner du bara 30 minuter men hade planerat en timme är det helt okej. Det viktiga är den träning som faktiskt blir av.
  • Prioritera - boka in din träning i kalendern och se dina inplanerade träningspass som vilket annat viktigt möte som helst. 
  • Kan du fortsätta så här hela livet? Då är det hållbart.
  • Ta gärna hjälp av en personlig tränare för att hitta just dina mål.

/Tonia Ålund