Aprilutmaning | Hopprep

Nu börjar våren smyga sig fram över hela landet och även om vi varit duktiga på utomhusträning under vintern är det nu även dags att leta fram ett hopprep.

Visste du att hopprep är bland den bästa träningen du kan ge din kropp! Det är nämligen så att de större muskelgrupperna och hjärnan har svårt att synka med varandra, detta blir även svårare med åldern. Genom att hoppa hopprep gynnar du alltså samspelet mellan kropp och knopp. Det är inte för inte som vi ofta ser boxare vara riktiga hejare på att hoppa hopprep.

Genom att hoppa hopprep får du:

  • Bättre hållning

  • Bättre Balans

  • Stärker hjärtat

  • Formar hela kroppen

  • Stärker skelettet

  • Förbättrad koordinationsförmåga

  • Ökad kondition eftersom du får upp flåset fort och det är som en intervallträning

Utrustning
Det spelar ingen roll vilket typ av hopprep du äger, och det kan faktiskt lika gärna vara ett grövre snöre.

Månadens hopprepsutmaning vecka för vecka:

Vecka 1: Hoppa 5 minuter varje dag.

Vecka 2: Hoppa 10 minuter varje dag.

Vecka 3 och 4: Hoppa 15 minuter per dag.

Ställ en äggklocka eller timern på din telefon/klocka på det antal minuter du ska hoppa för dagen för dagen. Försök att lägga prestationen åt sidan och hoppa i din takt tills klockan ringer. Om du inte orkar till exempel 5 minuter, hoppa 2 minuter, ta en paus och fortsätt sen igen tills det blir 5 minuter totalt. Försök även att vara närvarande under ditt hoppade för att under månadens gång även kunna utvärdera om din teknik blivit bättre.

Variera din hoppning
Vi vet att hoppa hopprep kan bli lite ensidigt men du kan faktiskt variera hur du hoppar:

  •  Jämfota

  • Ett ben i taget

  • Joggande

  • Höga knän

  • Sidhopp

  • Dubbelhopp (avancerat)

Lycka till med ditt hoppande!